Amelie a Francouz od Monmartru s velkým Y

20. října 2010 v 10:29 | Johanka |  Úplně všechno
Yann Tiersen, kterého asi většina z vás bude znát díky hudbě použité v bezkonkurenční Amelii z Monmartru, je mladý (1970), krásný (míry dodám později) a navíc ho múza neobjala, ale přímo praštila. Navzdory talentu, kterým oplývá, nebyla jeho první dvě alba francouzskou veřejností, ani kritikou přijata. Ale co si budeme vykládat, Glen Hansard s Markétou Irglovou taky jezdili na festival do Telče leta letoucí, nicméně objeveni byli až po filmu Once, daleko za mořem...

yann1.jpg

Po studiu violy a klavíru působil jako dirigent, ale coby mladý člověk s širokým záběrem záhy pochopil, že jeho cesta vede více tvůrčím směrem, než mu nabízí klasika. Zkušenosti posbíral hraním v rockových skupinách, ale inspiroval se také oblíbenými The Stooges a Joy Division. I oni dokázali hrát bez techniky, jen pro radost.


Zlom v jeho kariéře měl na svědomí Rennes festival Transmusicales, kde v 95. roce zaujal nasazením s nímž sám přebíhal mezi jednotlivými nástroji. Bravurně zvládal všechny performance, a to včetně hry na všechny možné i nemožné dechové nástroje, elektrickou kytaru, mandolínu, případně dětský klavír, nebo hrací skříňku. Na dalším vystoupení už dojímal diváky k slzám, a to zejména svým sólem na violu (Qu'en reste-t-il).
Třetí album vyšlo až po dvou letech jeho živého vystupování a ohlas byl neuvěřitelný. O jeho práci se začali zajímat režiséři a tak vznikaly skladby pro filmy Alice et Martin (André Téchiné) a Vysněný život andělů (Eric Zonka).


Yann začal koncertovat ve východní Asii a ve Francii dokonce uspořádal vlastní koncert plný hostů věhlasných jmen.
Čtvrté a páté album už kritici vychvalovali až do nebe.

Po té, co režisér Amelie z Monmartru (Jean-Pierre Jeunet) uslyšel Tiersenovy skladby, bylo rozhodnuto, že ke svému výjimečnému filmu potřebuje právě jeho výjimečnou tvorbu. Yann zavalený prací ovšem zkomponoval hlavní motiv (La Valse d'Amelie) a další čtyři skladby a zbývající Jeunet vybral z jeho předcházejících alb. Že se Amelie stala hitem roku 2001 už není třeba dodávat. Počet prodaných soundtracků se vyšplhal přes 200 000 kusů. (a to nemluvím o těch vypálených, že ,-) )
Další práce pro film následovala-tentokrát šlo o německý snímek Good bye, Lenin! odehrávající se v Německu roku 1989.


Kromě dalších originálních risů, má Tiersen i nadání používat ve skladbách venkovní zvuky (což se mně ohromně líbí). V La Noyee je to vrzání dřeva, v Homme aux Bras Ballants nepřeslechněte parník, v Lettre d´Explication nápadný psací stroj, nebo stříhání nůžek v Pas si simple. Nejpůsobivější (pro mě) je ale La Decouverte, které doplňuje šoupání židlemi.
Yann Tiersen údajně stále žije v Paříži, takže až se budete procházet Monmartrem, mějte oči otevřené!




.

yann3.jpg

                                                           

Good Bye Lenin! (2003), C'était Ici (2002), Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain (2001), L'absente (2001), Tout Est Calme (1999), Black Session (1999), Le Phare (1997), Rue des Cascades (1996), La Valse des Monstres (1995)

...výběr z filmů, kde můžete zaslechnout jeho tvorbu
 


Komentáře

1 Shariony Shariony | Web | 20. října 2010 v 16:03 | Reagovat

Poslouchám ho teď pořád dokola...Je to génius!! Úžasné. Chtěla bych ho znát.

2 Johanka Johanka | 20. října 2010 v 16:04 | Reagovat

Kdo přijde na dalšího velkého umělce na Y, dostane speciálně úsměvný dárek.

3 LM LM | 22. října 2010 v 20:03 | Reagovat

no přece paddY :-)

4 corly corly | Web | 22. října 2010 v 21:30 | Reagovat

A KellYovi... :-D
A až půjdu Monmartrem,tak si na něj tutově počkám! :-P Je fakt skvělý...mladý,krásný,nadaný...a díky za tip Johanko,nebýt tebe,tak ho neznám. ;-)

5 Johanka Johanka | 23. října 2010 v 9:13 | Reagovat

[3]:

[4]:
PODVODNICE :D :-D :-D :D

Nový komentář

Vezměte na vědomí, že diskuse je moderována. Než se nový komentář začne zobrazovat, musí jej nejdříve schválit autor blogu.

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama